Skip to: site menu | section menu | main content

ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΘΗΣΗΣ

ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗΣ

 

 

 

Currently viewing:

 

Μοναξιά

5/5/2010

Πολλοί αναρωτιούνται αν σήμερα ζούμε σε εποχή μοναξιάς. Ακόμα περισσότεροι απαντούν καταφατικά και για να δικαιολογήσουν την απάντηση, επικαλούνται δημογραφικές και κοινωνικές αλλαγές που έχουν συμβεί  κυρίως καθ’όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα, όπως αλλαγές  στην οικογένεια και συγκεκριμένα στη μεταβολή  των ρόλων  των μελών της οικογένειας, αύξηση διαζυγίων, μεταβολές στην ίδια τη δομή της . Επίσης , η αστικοποίηση, η πληθυσμιακή γήρανση, η αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που ζουν μόνοι, η κυριαρχία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η έμφαση στο άτομο , την καριέρα, την αυτονομία.
Αν κάποιοι πιστέψουν ότι έχουμε επιδημία μοναξιάς, δεν μπορούμε να τους το βεβαιώσουμε , επειδή ακόμα δεν υπάρχουν τα στοιχεία για μια έγκυρη απάντηση. Εκείνο όμως που μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε είναι ότι έχει αυξηθεί  το ενδιαφέρον των ειδικών και μη ειδικών για το θέμα της μοναξιάς.
Από σχετικές έρευνες στην Ελλάδα  έχει βρεθεί ότι η μοναξιά συνδέεται με πολλά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας στους ενήλικους. Τέτοια προβλήματα είναι η κατάθλιψη, το άγχος, η κόπωση, διάφορες ψυχικές διαταραχές όπως η σχιζοφρένεια, τα σωματικά συμπτώματα (κεφαλαλγία, ναυτία, ταχυπαλμία),η μεγάλη κατανάλωση ηρεμιστικών και υπνωτικών χαπιών, οι διαταραχές του ύπνου και διατροφής, η παχυσαρκία, η χρήση αλκοόλ . Στους εφήβους έχει διαπιστωθεί  η σύνδεση της μοναξιάς με την εγκατάλειψη του σχολείου, το κάπνισμα, τη χρήση ουσιών, την κατάθλιψη. Στα παιδιά η έντονη μοναξιά συνδέεται με προβλήματα όπως: χαμηλή αυτοεκτίμηση, κοινωνικό άγχος, σχολική αποτυχία, κακή φυσική κατάσταση, απόρριψη από τους συνομηλίκους, θυματοποίηση, έλλειψη δυαδικής φιλίας, δυσλειτουργικές  αποδόσεις, επιθετικότητα και συνδυασμός επιθετικότητας και κοινωνικής απόσυρσης.
«΄Αραγες να ΄ναι η μοναξιά σ΄όλους τους κόσμους η ίδια» αναρωτιέται ο Οδυσσέας Ελύτης στο «Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου».

 

 

26/8/2010

Σε συνέχεια με τα προηγούμενα μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι  η σχολική αποτυχία συμβάλλει στο αίσθημα της μοναξιάς. Θα μπορούσαμε επίσης να συμπληρώσουμε ότι  η αποτυχία  των μαθητών  συνδέεται  και με την κοινωνική  προέλευσή τους. Ενώ παλαιότερα το φαινόμενο της άνισης επίδοσης αποδιδόταν μόνο σε διαφορά κλίσεων, βιολογικών διαφορών και ψυχοϊατρικών προβλημάτων , σύμφωνα με νεότερες έρευνες, σημαντικό ρόλο παίζει επίσης  και η κοινωνική προέλευση των μαθητών. ΄Ετσι  σε περιόδους αυξημένης ανεργίας το 30% του μαθητικού πληθυσμού αποτυγχάνει στο σχολείο. Μαθητές που  κινούνται παθητικά μέσα στο σχολείο, που σιωπούν μέσα στην τάξη και δε συμμετέχουν  δεν είναι ντροπαλοί ή φοβισμένοι . Η διαφορετική κοινωνική προέλευση τους  οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και σε αυτο-αποκλεισμό. Φυσικά, καθοριστικό ρόλο παίζει η ατμόσφαιρα της σχολικής τάξης και ο καθοδηγητικός ρόλος του εκπαιδευτικού. Ο εκπαιδευτικός  πρέπει να  ενισχύει  τους μαθητές  έτσι ώστε να μην αισθάνονται αβοήθητοι  και απογοητευμένοι .Επίσης να τους ενθαρρύνει και να ανταμείβει τις καλές προσπάθειές τους.

  ΄Ενας ακόμη τρόπος βοήθειας  είναι η πρόσκλησή τους για  ενεργητική  συμμετοχή σε επίλυση προβλημάτων. Με τη συμμετοχή τους θα  φανεί καλύτερα ότι η συνεργασία είναι πολύτιμη για την επίτευξη  ορθών αποτελεσμάτων. Για να επιτύχουν  οι μαθητές πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς και ελεύθεροι. Το συναίσθημα της ασφάλειας προκύπτει όταν οι ίδιοι νιώθουν αποδεκτοί και αξιόπιστοι, όταν ενθαρρύνονται  να κάνουν την αυτοκριτική τους, όταν μπορούν να δουν  τον κόσμο από τη δικιά τους σκοπιά, να τον κατανοήσουν και να τον αποδεχθούν. Το  συναίσθημα της ελευθερίας δημιουργείται με το να επιτρέπεται στους μαθητές να εκφράζονται ελεύθερα. Το περιβάλλον  επίσης ευνοεί  το μαθητή.  Όταν

δεν ενοχλείται αυτό από τα λάθη ,όταν προβάλλεται η χαρούμενη πλευρά της ζωής, όταν χρησιμοποιείται η φαντασία, όταν απουσιάζουν φράσεις όπως «Μη κάνεις ανόητες ερωτήσεις» ή «Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα σωστά» ενώ  ακούγονται  σχόλια του τύπου «Αυτή η ιδέα σου είναι φανταστική!» , «Να μια καλή ερώτηση» και άλλες.

 

    Το Κ.Μ.Ε πιστό στους στόχους του,με ευθύνη για το έργο του,επιμένει

  • Να μάθει τους μαθητές  πώς να μελετούν.
  • Να αναζητούν διαφορετικούς τρόπους εκτέλεσης εργασιών και αντιμετώπισης των ποικίλων προβλημάτων.
  • Να ανακαλύπτουν πολλούς τρόπους έκφρασης.
  • Να πείθει τους μαθητές  ότι οποιαδήποτε αδυναμία οφείλεται στην έλλειψη αυτοπεποίθησής τους.
  • Να περνά το μήνυμα ότι μπορούν να γίνουν καλύτεροι.
  • Να προάγει ποικιλία ενδιαφερόντων με τη χρήση πολλών δραστηριοτήτων.
  • Να δείχνει  μεγάλη κατανόηση, να μειώνει τη σημασία των λαθών και να εξαίρει την προσπάθεια.
  • Να διατηρεί θετικές προσδοκίες από την απόδοσή των μαθητών.
  • Να δημιουργεί με λόγια και έργα το συναίσθημα της αυτοπεποίθησης .

    Οι τρόποι επίτευξης των στόχων αυτών είναι  πολλοί. Οι πιο σημαντικοί είναι

-Η  παροχή ελευθερίας στους μαθητές για διερεύνηση νέων ιδεών χωρίς το φόβο της αποτυχίας ή της σκληρής κριτικής.

-Ικανός χρόνος για την  ενθάρρυνσή τους .

-Πραγματικό ενδιαφέρον  για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν .

-Η διαφορετική αντιμετώπιση κάθε μαθητή.

-Η μάθηση μέσω ερωτήσεων.

-Η ενθάρρυνση που  τελικά επιτυγχάνεται  από απλές ενέργειες  μέχρι σύνθετες  δραστηριότητες.

Το Κ.Μ.Ε   αποσκοπεί  στη δημιουργία υγιών, ικανών, δυνατών προσωπικοτήτων.

16/10/2010

   

    Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στις 16 Οκτωβρίου στο αμφιθέατρο του ΚΜΕ η ομιλία του Αντώνη Χριστόδουλου, διδάκτορα Φυσικής Αγωγής με θέμα : «Η Διατροφή και η άσκηση ως ασπίδα υγείας των παιδιών και των εφήβων».
.....Το θέμα ευαισθητοποίησε πολλούς γονείς που ενδιαφέρονται για την υγεία των παιδιών τους και για την προστασία τους από τα τρόφιμα-δηλητήριο.
......Ακολούθησε συζήτηση εποικοδομητική μέσα από την οποία διαφάνηκε το άγχος για πιο ποιοτική διατροφή και λιγότερο καθιστική ζωή.
......Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με υγιεινό ρόφημα.

 

 

 


11/12/2010

 

Το παραμύθι που μας είπε η κυρία Μαράτου ήταν  . . .  παραμυθένιο. Το χιονισμένο τοπίο δεν εμπόδισε τους μαθητές μας να ανταποκριθούν στο κάλεσμα. Αντίθετα ! ο ζεστός χώρος μας γέμισε χαρούμενα πρόσωπα. Η κυρία Μαράτου μας ταξίδεψε μαζί με το Ροστρόμ ! Ζεστός καφές και γλυκάκια συμπλήρωσαν το όμορφο πρωινό της 11ης Δεκεμβρίου, της Παγκόσμιας ημέρας του παιδιού. Στα πλαίσια αυτού του εορτασμού βραβεύτηκαν οι νικητές διαγωνισμού κόμικς από το Δημοτικό ο Δημήτρης Μπατζάκας και από το Γυμνάσιο ο Γιώργος Γκίκας.

 

 

 

 

Φωτογραφίες από την εκδήλωσή μας

 

επόμενη σελίδα

αρχή σελίδας