Skip to: site menu | section menu | main content

ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΘΗΣΗΣ

ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗΣ

 

 

 

Currently viewing:

 

Κοινωνικοποίηση μαθητών

               

24/2/2010

Σε συνέχεια των προαναφερομένων θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι στόχοι που έχουμε θέσει ορίζονται από τις ατομικές και κοινωνικές ανάγκες του παιδιού. Σύμφωνα με τις θεωρίες του Decroly « αφού πρέπει να προετοιμάσουμε το παιδί για τη ζωή, η κοινή λογική υπαγορεύει να το μυήσουμε σε ό,τι είναι ζωή». Επομένως, όλες οι προσπάθειες του ΚΜΕ προσαρμόζονται  στις ανάγκες των παιδιών για κοινωνικοποίηση. Η   ικανοποίηση των αναγκών του παιδιού για αλληλεγγύη στην εργασία, τη συλλογικότητα, τη συνεργατικότητα  τα οδηγεί στη σφαίρα της  «ανάτασης». Η ανάγκη για ψυχαγωγία αποτελεί επίσης λειτουργική απαίτηση του ανθρώπου. Για το παιδί ισχύει η αρχή: ότι ζωή δεν είναι να ζει κανείς αλλά να ζει καλά . Και αυτό φανερώνει ότι οι δύο δημιουργικοί πόλοι της ζωής είναι η εργασία και η ψυχαγωγία. Μόνο αν στηριχτούμε επάνω σε αυτούς τους πόλους η μάθηση φτάνει στο στόχο της. Για να επιτευχθεί αυτό όλες οι προσπάθειες πρέπει να κινούνται γύρω από το μαθητή. Από έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας τα  σχολεία σήμερα είναι δασκαλοκεντρικά , βιβλιοκεντρικά  δηλαδή δε λαμβάνονται υπόψη τα ενδιαφέροντα , οι αδυναμίες, οι ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή. Το αποτέλεσμα είναι  η μετάδοση στείρων γνώσεων, η έλλειψη παιδαγωγικής αυτονομίας , η απουσία ενισχυτικής διδασκαλίας, η ανία και η ρουτίνα. Όλα αυτά προσπαθούμε να ανατρέψουμε στο ΚΜΕ.  Προσπαθούμε να διαμορφώσουμε ένα δημοκρατικό πλαίσιο δημιουργικής λειτουργίας και δράσης, ένα Κέντρο ζωντανό ανταλλαγής   γνώσης, απόψεων, υπεύθυνου διαλόγου που θα καταστήσει υπεύθυνους και τους μαθητές. Ένα Κέντρο   που προσεγγίζει  το μαθητή  και προωθεί   το εκπαιδευτικό έργο.

 

12/4/2010

Ο άνθρωπος  :ενιαίος ψυχοσωματικός οργανισμός.

          Ο  άνθρωπος  , σύμφωνα με τη διδασκαλία της ψυχολογίας, είναι  ενιαίος ψυχοσωματικός οργανισμός. Η προσωπικότητά του είναι πολυσύνθετη, περιέχει πολλές πτυχές, που βρίσκονται σε αμοιβαία σχέση μεταξύ τους, συγκροτούν  ένα οργανωμένο και ακέραιο σύνολο.  Γι’αυτό το λόγο, το σχολείο οφείλει να γνωρίζει τις ατομικές διαφορές  των μαθητών σε όλες τις όψεις της προσωπικότητάς τους. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι η προσωπικότητα  έχει εξελικτική πορεία. Επομένως ο εκπαιδευτικός έχει αναλάβει πολύ σπουδαίο ρόλο ανθρωπιστικής και κοινωνικής σημασίας.  H παρατήρηση, η διάγνωση της προσωπικότητας, ο διαρκής προσανατολισμός , η παρέμβαση του εκπαιδευτικού πρέπει να αποτελούν χαρακτηριστικές εκδηλώσεις  κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής δραστηριότητας.

Ιδιαίτερα για τη διάγνωση της προσωπικότητας  επισημαίνουμε  ότι  κάθε μαθητής  πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ιδιαίτερη , ξεχωριστή προσωπικότητα σε σχέση με τα ενδιαφέροντά του, τις αδυναμίες, τη συναισθηματική του ισορροπία  και τη σωματική του εξέλιξη. Ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να λησμονεί, ότι κύριος    στόχος    των προσπαθειών του  είναι  η ατομική εξέλιξη των μαθητών . Για να επιτευχθεί αυτό , ως πρότυπο  θεωρείται η κατ’άτομο προαγωγή και ανάπτυξη.  Επειδή γνωρίζουμε ότι αυτό είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο για μια τάξη μαθητών έστω και 25 παιδιών, προσπαθούμε στο ΚΜΕ να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους μέσα από την προετοιμασία των μαθημάτων και μέσα από την επικοινωνία μας με τις παιδικές προσωπικότητες.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι σημερινοί μαθητές θα γίνουν τα ώριμα άτομα της κοινωνίας του αύριο. Τα προβλήματα που θα κληθούν τότε να αντιμετωπίσουν   απαιτούν εφόδια  , τα οποία  σήμερα πρέπει να παρέχονται στους νέους ανθρώπους. ‘Αλλωστε , όπως ήδη έχουμε αναφέρει, η «διαβίου  παιδεία» εξασφαλίζει τη συνεχή πνευματική τροφοδοσία και ανανέωση του ατόμου και η οποία  έχει ως κύριο στόχο την ανάπτυξη της αδέσμευτης πρωτοβουλίας , της δημιουργικότητας και της προσαρμοστικότητάς του.

                     

επόμενη σελίδα

 

 

      

                       

 

αρχή σελίδας

 

Αρχική|Δραστηριότητες|Άρθρα|Ο χώρος μας|Επικοινωνία